Verslag Van mobiliteitsdata naar mobiliteitsoplossingen

02/10/2015 - 10:31
Door in categorie(ën) Datadives, Nieuws

 

Presentaties

(https://www.dropbox.com/sh/nmdqc2o9awmg4js/AAAz6-BPJxUd4ARhvwDuxkYna?dl=0)
 

1. inleiding: Mobiliteit en open data in de Stad Gent

Pieter Morlion (Mobiliteitsbedrijf Stad Gent) en Bart Rosseau (Data en Informatie – Stad Gent)

2. CreatiFI – Accelerating Creative Industries

Ingrid Willems – iMinds

Gent geselecteerd als “living lab”

funding:

  • tot 100.000 euro (in schijven)
  • tot 30 september om in te schrijven
  • 20 projecten (18+ in de slides) zullen geselecteerd worden
  • www.fiware.org
  • discussie:

Stad Gent publiceert sinds kort bezetting van parkeergarages in DATEX II, binnen FIWARE programma kiest men voor de NGSI standaarden

3. iRail

Brecht Van De Vyvere

Het openstellen van de NMBS-data door iRail (OSOC 2015) heeft een grote impact gehad.

  • Vernieuwingen:

intermodale routeplanner door gebruik te maken van linked (open) data
vooral inzetten op combineren van verschillende databronnen (bijv. toegankelijkheid, POI’s,…)

  • discussie:

Vraag: Wanneer komen data NMBS in Google Maps?

Antwoord iRail: gesprekken plaatsgevonden met Google om de data aan te leveren, maar Google koos voor data geleverd door NMBS.  De data zitten momenteel in Google Maps en Bing.

Antwoord TreinTramBus: NMBS zou data heel binnenkort aanleveren. Het zou enkel om de planningen gaan, niet om real-time data. Er zal ook een licentie-overeenkomst moeten getekend worden door de afnemers.

 Interesse vanuit TreinTramBus om voor toekomstige projecten samen te werken met iRail

Vraag: Wie gebruikt jullie data? individuen of bedrijven of … ?

Antwoord: verschillende start-ups, bijv. CityMapper (Londen), Ally (Berlijn) en Navitia (Parijs)

 

4. TreinTramBus

Simon Rosseel en Evelien Marlier

  • TreinTramBus wordt natuurlijk geassocieerd met openbaar vervoer, maar werkt ook breder rond duurzame mobiliteit.
  • Campagnes vaak opgezet voor specifieke doelgroepen (ouderen, kinderen,…)
  • lobbywerk: o.a.
    • op Europees niveau (via European Passengers’ Federation)
    • ook in raadgevend comité NMBS
    • Belang (realtime)-reizigersinfo/open data:
    • Wegen op beleid door info over
      • welke haltes zijn belangrijk?
      • wat is bezettingsgraad?
      • GTFS data zijn geen real-time data, dus deze data zeggen niets over omleidingen, storingen, belbussen,…
      • Veel fouten in huidige (interne) real-time systemen: bijv. rituitval bestaat niet bij De Lijn, geen info bij stakingen,…
      • Gewenste informatie via open data:
        • info over bushaltes, stations, P&R’s,… (bijv. over toegankelijkheid, faciliteiten, aansluitingen OV,…)
        • bus-/traminfo op niveau van individueel voertuig (waar bevindt zich welk voertuig? hoe is het gesteld met de toegankelijkheid van het voertuig, waar bevindt zich de 1e klasse, hoe druk bezet is het voertuig,…).
        • ongevallencijfers
        • mogelijkheden om meer data te verzamelen (want OV-maatschappijen zullen niet alle data kunnen leveren die wij wensen):
          • via beeldverwerkingsalgoritmes op bewakingsvideobeelden
          • via tracking GSM (bijv. voor bezettingsgraad)
          • crowdsourcing (“gebruikers gebruiken”)
          • vraag: Is de vraag naar meer en meer precisie eigenlijk wel terecht? Hoe precies moeten onze data zijn? à pleidooi voor slow movement

antwoord: data moeten alleszins juist zijn, dat is het belangrijkste

5. LAB VAN TROJE

Tim Scheirs

  • 2012: fiets van Troje:
    • nadenken over toekomstvisie van Stad Gent (samenwerking dienst Mobiliteit en dienst Milieu).
    • groep met goede dynamiek, idee om samen te experimenteren en te leren uit die ervaringen
    • Mobiliteit is belangrijk voor het Lab, maar is zeker niet de enige focus
    • Heeft het lab data nodig? Eigenlijk niet, men gaat vaak voluntaristisch te werk
      • Maar: data kunnen wel helpen EN het Lab is sowieso steeds om zoek naar interessante partners om mee samen te werken.
      • Stad is niet de enige dataleverancier, we moeten ook kijken naar wat andere overheden te bieden hebben (bijv. GRB)
      • 3D model  Gent zal opengesteld worden als open data op 10 oktober

6. Algemene Discussie

vraag: Kan www.data.stad.gent ook data van burgers hosten?

Kan bekeken worden, maar zorgt voor bijkomende kwesties (bijv.: moeten alle data toegelaten worden, moet er een kwaliteitscheck zijn,…)

vraag: Hoe kunnen we open data naar het grote publiek brengen (en misschien niet altijd op een scherm)?

Open data exploreren vereist nu skills. Het zou goed zijn om te werken aan een “tweede laag”, waarin de moeilijke zaken al opgelost zijn en waarmee minder technische profielen aan de slag kunnen. Dit zou interessant kunnen zijn voor bijv. start-ups, maar even goed voor bijv. ambtenaren

vraag :Hoe kunnen we ervoor zorgen dat niet enkel de voorlopers (lees: grote steden) aan open data werken, maar ook de kleinere gemeentes en stede

Vaak financieële oorzaak:

startups moeten groot doelpubliek hebben, dus richten ze zich op grote steden

Europese subsidies gaan niet naar kleine gemeentes

Belangrijk om te werken aan data literacy

mooi voorbeeld hiervan is datawijs.be, een project van Open Knowledge Belgium

Belangrijk dat grote bedrijven open datasets oppikken, maar dataproviders mogen niet enkel met grote bedrijven (bijv. Google) overeenkomsten afsluiten over het gebruik van hun data.

 

LINKS

https://data.stad.gent/datasets/mobiliteit/

www.verkeer.gent

https://twitter.com/VerkeerGentB

www.treintrambus.be

www.iminds.be

www.irail.be

http://www.labvantroje.be/

http://www.zone01.be/hercules/

 

Je kunt een reactie of een trackback van je eigen website achterlaten.

3 Reacties op “Verslag Van mobiliteitsdata naar mobiliteitsoplossingen”

  1. alex zegt:

    02/10/2015 - 12:23

    hmmm… de samenvatting vermeldt niet alle opmerkingen die werden gedaan, zoals:
    gaat Stad Gent iets doen aan “open data” die niet wordt geactualiseerd? is het verantwoord burgers data aan te bieden van hoge precisie (bijvoorbeeld exacte positie van openbaar vervoer, en denk ook aan “slow movement”)?

  2. alex zegt:

    02/10/2015 - 12:25

    tweede opmerking: na het maken van de eerste opmerking kreeg ik een email
    “Howdy.

    You recently signed up to follow one of my posts. This means once you confirm below, you will receive an email when new comments are posted.

    To activate, click confirm below. If you believe this is an error, ignore this message and nothing more will happen.

    Blog Name: VDAB Job Advisor
    Blog URL: http://appsforghent.be

    Confirm Follow

    If you want to see all of the blogs you follow on the web in one easy place, sign up for a WordPress.com account.”
    (Sorry voor het gebrek aan punctuatie.) Wat heeft “VDAB Job Advisor
    Blog” hiermee te maken?

  3. chris van keymeulen zegt:

    04/10/2015 - 14:37

    Graag vernam ik wat jullie gaan doen met de mobiliteit van gehandicapten. Ik kreeg op enkele maanden tijd 4 processen  van 60 euro om met geldige parkeerkaart te parkeren op gehandicaptenplaats, alles is voorzien voor bewoners. Ik ben geen bewoner van gent maar zou het raadzaam vinden dat er enkele parkeerplaatsen kwamen rond st Baafsplein, maaseikstraat. Parkings staan de laatste tijd nog al vol. Probeer maar eens met een gehandicapte die weinig bewegingsvrijheid heeft van de kouter naar de kerk van st baafs te komen. 
    Ik kom elke week 2 x naar gent  om boodschappen dus ik steun ook de economie van jullie
     handelaars. Maak aub werk van nieuwe parkeerplaatsen en dit niet alleen tijdens de kerstmarkt maar het hele jaar door.

Reageer